Werken en leren in de levensmiddelenindustrie: "Kikkoman in de Champions League"

Het vinden van goed gekwalificeerde operators is in veel branches lastig. Zo ook in de levensmiddelenindustrie. Daarom is voor steeds meer organisaties het uitdagen, motiveren en betrokken houden van medewerkers een speerpunt geworden in het strategisch opleidingsbeleid. Sojasausproducent Kikkoman Foods Europe BV is daar een goed voorbeeld van. Vanuit hun toekomstvisie over leren en werken wordt er flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van mensen.

Hoe vinden we gemotiveerde en goed opgeleide operators? En hoe zorgen we ervoor dat zij langer bij ons bedrijf blijven werken? “Dit soort vragen krijgen wij regelmatig, het zijn prominente vraagstukken in de industrie”, zo vertelt Dennis Vollebregt, opleidingsmanager bij Technicom. Jan Hekman, manager HR bij Kikkoman bevestigt dat: “Het is steeds lastiger om mensen te vinden die als operator specifiek bij ons bedrijf willen werken. Wat vind je gaaf om te doen, waar ben je goed in en waarom bij Kikkoman? Dat kan niet iedereen goed uitleggen, maar dat is wel waar ik antwoord op wil hebben.”

In 2015 is Kikkoman gestart met een opleidingstraject van Technicom, om operators binnen de organisatie verder te professionaliseren. “Het idee achter het intensieve opleiden past bij de Japanse cultuur, de oorsprong van ons bedrijf. De meeste mensen in Japan ontwikkelen zichzelf bij het bedrijf waar zij ooit begonnen met werken. In ons bedrijf in Nederland zien we ook dat veel mensen sinds de start in 1997 nog bij ons werkzaam zijn. Die trend zetten we graag voort. Daarom investeren we in onze medewerkers, onder andere door het aanbieden van opleidingen”, vertelt Jan Hekman.

U kunt het volledige artikel lezen in ons Magazine dat u hier gratis kunt downloaden, of kunt aanvragen in gedrukte versie.

 

Ga naar boven