Voestalpine. Van eigen bedrijfsschool tot niveauverhogende opleidingen.

mystart

Interview met: Martin Kerkhoff (manager Training & Development Voestalpine) en Rotem de Ruijter (Training advisor Voestalpine).

Al sinds de oprichting in 1948 staat er voor Voestalpine in Bunschoten één ding als een paal boven water: als organisatie moet je continu investeren in je medewerkers, op een goed doordachte en gestructureerde manier. De ontwerper en producent van stalen en aluminium carrosseriedelen regelt vrijwel alles zelf op het gebied van opleiding en ontwikkeling - iets waar het unieke machinepark om vraagt. Een flinke maar mooie klus die valt of staat met een goede interne samenwerking en het strategisch inzetten van opleidingsbudgetten.

Nergens in Nederland zie je zo’n geavanceerde productieplant als die van Voestalpine. Ongeveer 750 medewerkers werken in dit innovatieve bedrijf, dat carrosseriedelen levert aan alle grote Europese automobiel- en truckfabrikanten. Een grote uitdaging in de technische sector, is het vinden en behouden van goed gekwalificeerd personeel. “Veel investeren in opleiding en ontwikkeling maakt je aantrekkelijk als werkgever”, legt Martin Kerkhoff (manager Training & Development) uit. “Voor onze eigen bedrijfsschool werven en selecteren wij jaarlijks nieuwe enthousiaste leerlingen. Na het succesvol afronden van één van de driejarige opleidingen komt iemand in dienst bij Voestalpine. Zo creëert onze bedrijfsschool een stabiele instroom van technische medewerkers.”

Hoog technisch niveau in eigen bedrijfsschool

De Voestalpine bedrijfsschool is – zoals de naam al doet vermoeden – een échte school, waar leerlingen een opleiding volgen tot gereedschapmaker, monteur elektrotechniek, onderhoudstechnicus, robottechnicus of meettechnicus. “Bijzonder is dat de leerlingen in drie jaar tijd wel een paar stages lopen, maar nooit als (leerling-)medewerker meewerken in de productie”, aldus Rotem de Ruijter, Training advisor. “Door op deze manier jonge mensen op te leiden bereiken zij technisch een hoog niveau. De complexiteit van onze productieplant heeft dat echt nodig”. De fijne kneepjes van het vak leren de bedrijfsschoolleerlingen in demo-opstellingen van het machinepark, waar de praktijk wordt nagebootst.

Samenwerking met Technicom

Naast de bedrijfsschool worden ook losse cursussen, MFO-modules en complete mbo-, hbo- of wo-opleidingen aangeboden. Zo start iedere nieuwe medewerker van Voestalpine vanaf dag één met MFO-modules (MFO staat voor Multi Functioneel Opleiden): door middel van ‘learning on the job’ met een mentor kunnen mensen zich binnen hun functiegebied praktijkgericht ontwikkelen. “Voor mensen die al langer (bij ons) werken en die meer ervaring hebben, is niveauverhogende ontwikkeling interessant. In het organiseren en faciliteren van dergelijke opleidingstrajecten werken we samen met Technicom”, vertelt Rotem de Ruijter.

Balans in leven, werken en leren

De Technicom-adviseurs zijn regelmatig te vinden op de werkvloer bij Voestalpine. Zij observeren, signaleren en denken proactief mee over verbetering van werkzaamheden en processen en de rol van opleiding daarbij. “Naast de proactieve houding is de flexibele opstelling van Technicom voor ons waardevol”, benadrukt Rotem de Ruijter. “Zo zijn er mensen die zich wel willen ontwikkelen, maar die al lange tijd uit het ‘schoolse’ ritme zijn. Het is dan de vraag in hoeverre een opleiding nog in iemands (werkende) leven is in te passen. Technicom stemt zaken als lestijden en de manier van lesgeven af op de behoeften van deze groep, zoals in de opleiding Operator B. Die manier van opleiden draagt bij aan een fijne balans tussen leven, werken en leren.”

Het geheim van een effectief opleidingssysteem:

✔ Kijk goed intern naar noodzaak en behoefte. ✔ Voer continu overleg over de inrichting van opleidingen. ✔ Blijf investeren, ook als het financieel minder goed gaat. ✔ Borg opleiding en ontwikkeling in de beoordelingssystematiek. ✔ Stem opleidingsbudgetten af op opleidingsbehoefte en -noodzaak. ✔ Maak prestatieafspraken voor beide partijen. ✔ Zoek een opleidende partij die het best past bij de behoefte. ✔ Pak opleiding en ontwikkeling op strategisch en tactisch niveau aan.

Afwegen van verschillende belangen

“Investeren in het ontwikkelen van talent is niet alleen een kwestie van geld beschikbaar stellen. Het valt of staat met goed samenwerken en veel interne afstemming”, legt Martin Kerkhoff uit. “Het gaat bij ons niet om ‘even een papiertje halen’ maar om het zorgvuldig afwegen en op elkaar afstemmen van verschillende belangen. Met alle afdelingen hebben we hierover veelvuldig contact.” Als het gaat om opleidingsbudgetten werkt Voestalpine niet met een vast bedrag per afdeling of per persoon. Jaarlijks wordt gekeken naar behoefte en noodzaak tot opleiden en daar worden vervolgens de opleidingsbudgetten op afgestemd. “Opleiden doen wij niet alleen maar als het ons voor de wind gaat. Ook als het financieel wat minder gaat, besteedt Voestalpine geld aan ontwikkeling om voor te sorteren op de toekomst”, vult Rotem de Ruijter aan.

Voor wat, hoort wat: opleiden doe je samen

Van medewerkers wordt op zijn minst verwacht dat zij hun best doen om de opleiding succesvol af te ronden. Andersom doet Voestalpine haar best om werk te bieden dat past bij de gevolgde opleiding(en). “Opleiden kan voor beide partijen niet vrijblijvend zijn. Die wederkerigheid is onder andere geborgd in onze beoordelingssystematiek. Leidinggevenden en medewerkers evalueren, monitoren, plannen en sturen samen bij: wat hebben we gedaan, wat levert dat op en wat hebben we nog meer nodig het werk zo goed en zo prettig mogelijk te doen?”, zo besluit Martin Kerkhoff. “Het ontwikkelen van talent is een rode draad in het werken bij Voestalpine. Het zit in het DNA van onze organisatie en is al jaren verweven met alles wat wij doen. Dat is echt iets waar wij trots op zijn als werkgever.”

loader